Přítel potají bere drogy
saskie
Dobrý den,
Dva roky mám přítele, o kterém jsem si myslela, že ho znám. Nebydlíme spolu kvůli práci. Věděla jsem , že přítel v minulosti bral pervitin, ale myslela jsem si, že když je semnou tak už ne. Celé dva roky mě tahá za nos, a častokrát se doma nebo nevím kde sjede pervitinem a vypne si mobil, nebo si něco vymyslí že ho neslyšel a ozve se až další den, pořád si jen stahuje porno a doslova si ho drti nad pornem třeba dva dny v kuse a opět mi lže, navíc sám mě podezřívá z něčeho nesmyslného a je hrubý, nevím co si mám myslet. Já jsem nikdy drogy nebrala a ani nikdy brát nebudu, vadí mi to, říká že není závislý ale přijde mi to tak. Pokaždý když se to provalí, tak se omluví a slíbí že už to neudělá, ale je to jen pořád dokola. Navíc jsem zjistila, že pod vlivem drog se na mobilu kouká i na veřejnosti na porno stránky, znechutil se mi tím, že ani nemám chuť s ním spát...jednou jsem ho dokonce sama přistihla v koupelně, jak se ukaji nad pornem a místo aby přestal když mě viděl, tak se jen zamknul a pokračoval v tom dál, odešla jsem tenkrát od něj, protože jsem se cítila hrozně..Já ho miluju, říkám mu o všem, držím sním v dobrým i ve zlým, ale nevím si už rady. Mám i obavy, že když spolu nejsme že na drogách má sex i s jinýma holkama, ale nikdy se to nedozvim, protože hrozně lže... začínám si už i myslet, že pervitin bere jen proto aby se mohl několik hodin ukájet nad pornem. Ale vadí mi i na něm, jak je hrozně žárlivý, a když ne to, tak se semnou baví jako s povlem, jako kdybych byla nějaká šlapka, jsem ze slušné rodiny, nikdy jsem ho nepovedla,nikam nechodím, jsem jen doma nebo u něj, ale stejně, jestli za to můžou ty drogy, že už mu to leze na mozek, netuším. Poraďte mi prosím jak sním mám jednat, jak mu ukazat tu správnou cestu života, nebo raději mám od něj dát ruce pryč? Moc ho miluju ale moc se i trápím..když je čistý , tak je to úžasný chlap, ale když se sjede, napije nebo zhuli, tak ho nepoznavam, navíc na mě už několikrát vztáhl ruku bohužel..

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Saskie,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou jste se na naši poradnu obrátila.
Podle toho, co píšete, je vidět, že vám na partnerovi záleží. Zdá se, jako byste cítila obrovský závazek, slib, že spolu budete v dobré i zlém, jak sama píšete.
Když přítel neužívá, nejspíš je vše v relativním pořádku. Ale podle toho, co píšete, užívá přítel drogy nejspíš poměrně často. Na to pak navazují další potíže - ať už je to jeho podezírání, to, jak se k vám chová, že vás napadl, nebo naopak to, že vám lže, tráví hodiny masturbací nad pornem a zdá se, že je vám i nevěrný. V zásadě se vám už i znechutil.
Dost možná právě tohle považujete za to "i ve zlém". Osobně si to "ve zlém" představuji spíš jako zásad shůry, který prostě není možné nějak ovlivnit - náhlé zdravotní potíže, nějaké neštěstí, něco, co nepředpokládáte, nevíte a nemůžete tušit, že se stane. Zároveň si říkám, že než někomu dám slib "v dobrém i ve zlém", chci ho poznat. Chci vědět, že je na něj spoleh, mohu mu důvěřovat, má mě rád, záleží mu na tom, jak se cítím, co prožívám ... stejně jako mně. Jak to vidíte vy? Co je pro vás ve vztahu důležité?
Váš přítel porušuje spoustu pravidel, které lidé ve vztahu považují za velmi důležité, často i nepřekročitelné - žádné fyzické násilí, žádné psychické ubližování, důvěra, věrnost, spoleh. Stává se, že někteří lidé tyhle pravidla a hranice prověřují, narušují a trvale překračují. Často to však začíná nenápadně, pomalu. Nikdo by se nejspíš dobrovolně nevrhl do náruče někoho, kdo mu hned od začátku fyzicky a psychicky ublížuje a je na něj nepříjemný. Lidé, kteří jsou ve vztahu fyzicky napadaní, je jim psychicky ubližováno, často dlouho dobu posouvali hranice, přemýšleli, kde udělali chybu, co by mohli udělat jinak, možná i proto, že se báli rozhodnout, zkusit být sami. Kdo ví. Často ale hledají chybu u sebe, namísto toho, aby si ujasnili, co je pro ně ve vztahu ještě přijatelné a co nikoli a na tom pak trvali.
Napsala jste k nám do poradny a tak si říkám, že minimálně tušíte, že vztah, který s přítelem máte, není v pořádku. Možná by potřeboval pomoc, radu ... ale těžko pomáhat a radit někomu, kdo vás zraňuje a navíc, alespoň podle toho, co píšete, vlastně o změnu moc nestojí. Kdyby to bylo jinak, ať napíše přítel, ráda mu pošlu kontakty na odbornou pomoc.
Pro mne jste však v tuto chvíli důležitá vy. Vy jste ta, kdo se ptá, ta, které je ubližováno, která hledá pomoc a radu. Z praxe mám tu zkušenost, že často právě ta nejlepší věc, kterou můžete udělat, je postarat se v prvé řadě o sebe, o to, abyste byla v pořádku, šťastná, vyrovnaná, záleželo vám na tom, jak se k vám druzí chovájí a nastavila si pravidla, která vás budou chránit. Pokud vám někdo z vašich nejbližších ubližuje (ve vašem případě partner) možná o sobě samotné pochybujete, ale věřte, že i vy si zasloužíte pomoc a podporu. V rámci naší organizace bych vám mohla nabídnout kontakt na Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog v Žitné 51 v centru Prahy. Pokud vám není Praha dostupná, napište, která větší města máte v dosahu, poslala bych vám kontakty. V poradně byste mohla podrobně probrat svou situaci s přítelem, nemusela byste se bát odsouzení, nikdo by vám dopředu nedával jasné rady, ale spíš by se vás doptávali, vyslechli vás a společně byste pak mohli hledat cestu, jak situaci zlepšit, zjistila byste více informací o možnostech pomoci pro sebe i pro přítele (bude-li o ni stát), získala byste tipy, jak s ním hovořit a nenechat se vtáhnout do hádek nebo nesmyslných ultimát apod. Co vy na to?
Zde přikládám kontakt na naši poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR) Sananim
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Tel. +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Provozní doba zařízení:
Po : 9:00 - 19:00
Út - Čt : 9:00 - 17:00
Pá : 9:00 - 15:00
Služby poradny jsou zdarma, stačí se dopředu objednat. Pokud nezvedají telefon, nechte vzkaz se svým číslem, nejspíš mají zrovna konzultaci a ozvou se po ní.
Kdyby bylo potřeba, napište. A budu ráda, když dáte vědět, jak jste se rozhodla.
S pozdravem a přáním, abyste našla odvahu a kuráž postarat se sama o sebe,
Gabriela Minařík.