Přítel
Anna
Dobrý den.S přítelem budeme spolu už skoro 2 roky. Když jsem ho poznala byl to nejúžasnější člověk do kterého jsem se dost brzo zamilovala. Už když jsem ho poznala jsem věděla ,že hulí trávu a to ve velkém množství. Nějak mi to ale nevadilo ,chtěla jsem být ta tolerantní hodná přítelkyně,která mu to nebude zakazovat. Jak sel čas ,pomalu jsem začala zjišťovat ,že je na tom opravdu závislý. Hulil každý den a to několikrát. Asi po roce co jsme byli spolu začal mi takové depresivní stavy ,byl často smutný a začal se stranit lidí. Pak to ale vždy přešlo a bylo to zase dobré. Jenomže pak začal vyhrožovat sebevraždou ,byl strašně pesimistický,říkal že je vše k ničemu ,choval se divně. Vystupňovalo se to tak ,že mě psychicky vydíral ,dělal naschvály ,prostě strašný. Uplne mu to změnilo osobnost ,jako kdyby to už nebyl on.Chtěla bych mu nějak pomoct ,ale nevím jak ,odhání mě od sebe ,chová se ke mě hrozně. Miluju ho ,ale už tohle asi dlouho nevydzim,sama jsem s toho psychicky dost na dně . Nevím co teď dál dělat , říkal ,že je tráva pro něj vším

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Anno,
a díky za dotaz i za otevřenost. Chápu, že jste unavená a vyčerpaná. Možná se také na přítele zlobíte, ale kdo ví, možná i přemýšlíte o tom, jestli jste něco neudělala špatně.
Máte pravdu, že během dlouhodobého a intenzivního užívání marihuany se mohou lidé povahově změnit k horšímu. Je trochu nešťastné, že přítel tyto změny nevnímá tak dramaticky jako vy, a pokud je vůbec vnímá, rozhodně jim nepřikládá takovou váhu, aby užívání omezil. Dokonce to vypadá, že užívání marihuany prostě před ostatními věcmi, včetně vztahů s lidmi a vztahu s vámi, upřednostňuje. Je to jeho volba, na kterou má plné právo. Ale stejně tak rozumím tomu, že je pro vás těžké být něčeho takového svědkem, aniž by bylo ve vaší moci to nějak změnit. Tyhle pocity bezmoci zná spousta partnerů uživatelů drog. Často se společně s nimi potácí v závislosti, a ačkoli sami drogy neužívají, bývají vyčerpaní, unavení, psychicky na dně, neví, kdy mají pravdu oni, kdy partner, neví, co mají udělat, jsou zoufalí, mají pocit, že již vše vyzkoušeli. V lepších chvílích si uvědomují, co společně s partnerem prožili, nechtějí ho opustit třeba i proto, aby si nepřipadali jako ti, kdo nevydrželi "ve zlém", aby partnera neztratili, věděli, že je v pořádku, nepřišli o něj. Neprožíváte snad i vy něco podobného?
Z praxe máme zkušenost s tím, že je nejlepší se v podobných situacích postarat v prvé řadě sám o sebe. Pokud budete vyčerpaná, unavená, mít pocit, že je současná situace vaše vina nebo zodpovědnost a že jste to vy, kdo ji může změnit, budete se nejspíš motat v začarovaném kruhu společně s přítelem dál. Často právě to nejlepší, co můžete udělat, je odpočinout si, nenechat se dál manipulovat a ničit přítelovým hulením, ale začít žít, starat se o sebe. Někdy to ovšem znamená rozchod s partnerem a ztratit přehled. Každá z variant má totiž svoje pro i proti. Co si počnete, je na oplátku zase vaše rozhodnutí. Tak co myslíte?
Někdy je těžké se v situaci zorientovat a tak lidem, jejichž blízcí užívají drogy, nabízíme možnost přijít si bezplatně popovídat do naší poradny. Nikdo vás tam nebude soudit, budete mít možnost promluvit o všem ve větších souvislostech, v klidu, aniž byste se musela stydět. Získáte tipy, jak s partnerem komunikovat, Budete mít možnost mluvit o svých obavách, pocitech. Myslíte si, že by to bylo něco pro vás? Pokud ano, můžete rovnou kontaktovat naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog (PPR) v Žitné 51 v centrum Prahy, tel. +420 284 824 234, GSM: +420 739 268 527, e-mail: rodice@sananim.cz. Provozní doba zařízení: Po : 9:00 - 19:00, Út - Čt : 9:00 - 17:00, Pá : 9:00 - 15:00. Pokud nezvedají telefon, mají zrovna konzultaci, nechce proto vzkaz se svým telefonním číslem, ozvou se zpátky.
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud je pro vás Praha z ruky, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych kontakty.
Budu ráda, když napíšete, jestli vám byla některá část odpovědi užitečná a pokud by to bylo potřeba, znovu napište.
Klidný advent přeje,
Gabriela Minařík.