Mama alkoholička
Lukaš
Dobry den,
moja mamka (1966) je alkoholicka. Denne vypije cca 2 litre vina. Alkoholu holduje minimalne 20 rokov. Ked ma vypite ma tendencie k agresivnemu verbalnemu prejavu a spravaniu sa aj voci detom mojej sestry s ktorymi zije v jednej domacnosti.
Mamka travi s detmi vela casu a preto si myslim, ze jej krik ma na ne negativny dopad.
Alkoholizmus si odmieta priznat i ked ja mam v poslednom case pocit, ze ani ona sama tomu uz na 100% neveri.
Mam 2 otazky:
1. Viem ze nejestvuju v ČR ziadne paky prinutit cloveka k liecbe. Existuje ale nejaky sposob, akym by sa dalo cloveka aspon usmernit, pripadne nieco, co by dalo aspon nejaku nadej na zlepsenie u cloveka, ktory si alkoholizmus odmieta priznat ? Praha
2. Blizia sa vianoce - a kedze ma dlhorocnou stagnaciou daneho problemu nadej na jeho riesenie opusta, mohly by ste mi doporucit nejake vitaminove doplnky? Viem ze niektore organy su pri pravidelnej konzumacii alkoholu extremne zatazovane a tak by som rad kupil nejake vitaminove doplnky, aby som zivotnost mojej mamky aspon o cosi predlzil a aby nebolo telo tak pretazovane
Dakujem🙏

Odpověděl: Amrit Sen
Lukáši, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaši odůvodněnou starost a obavy o matku a blízké, jsou na místě.
Přiznání problému sobě samé i někomu dalšímu, v tomto případě skutečnosti, že je závislá a její pití i život, jako takový, se v souvislosti s nadužíváním alkoholu ocitly mimo její kontrolu, je vůbec prvním krokem k tomu, aby se cokoli mohlo změnit k lepšímu. Ani to však samo o sobě nestačí. Bez motivace ke změně a touze závislého uzdravit se, podpořené konrétními kroky, dlouhodobým úsilím, kusu odvahy, otevřené mysli a upřímného srdce, se můžete Vy i celý svět rozkrájet na kousíčky a nezmění se nic.
Píšete slovensky, ale z dotazu vyplývá, že matka i Vy, žijete v Čechách. Všiml jsem si bez souvislosti umístěného slova Praha. Opravte mě, jestli se mýlím, je to důležité pro další část odpovědi a následná konrétní doporučení.
Z dotazu vyplývá, že matka zatím o pomoc, která by směřovala k její úzdravě nestojí, nebo ji odmítá. Píšete, že někde uvnitř o své závislosti ví. Je důležité, aby si skutečnost zvědomila, přiznala si bezmoc a řekla to i dalším lidem. To za ni ale nikdo udělat nemůže...
Promiňte, ale vitamínové doplňky nic nevyřeší, ani matce život neprodlouží.
Tím, kdo v tomto čase potřebuje podporu a pomoc především, jste Vy.
Doporučuji Vám kontaktovat, zavolat do bezplatné služby, poskytující odborné konzultace a poradenství blízkým závislých a domluvit si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit a jak ošetřit sebe, protože kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může pomoci někomu dalšímu, u závislosti to platí dvojnásob. Dozvíte se, jak s matkou komunikovat, aby to bylo ku prospěchu věci. zároveň, jakých chyb se vyvarovat a jakým formám podpory se rozhodně vyhnout. Také, jestli a jak se může do příběhu zapojit rodina, aby jeden nedělal "čehý" a druhý "hot".
Co je velmi důležité, dozvíte se, jak se lze pokusit podpořit motivaci matky k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky, také s svépomocnou skupinou vzájemně se podporujících uzdravujících se a uzdravených závislých a k léčbě, bez které se úzdrava matky podle všeho, neobejde.
Vše o alkoholové závislosti, léčba, kontakty:
http://www.alkoholik.cz/zavislost/
Poradna pro partnery, rodinné příslušníky a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Adiktologická ambulance - Klidika adiktologie
Apolinářská 4
128 00 Praha 2
Telefon: +420 224 968 208, +420 224 961 111
E-mail: addambulance@vfn.cz
Web: http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/1/291/
http://poradna.adiktologie.cz/zavislosti/z-prokrastinace/
AA - Anonymní Alkoholicici CZ
https://www.anonymnialkoholici.cz/
https://www.anonymnialkoholici.cz/pro-cleny/skupiny/
Objednejte se tedy k osobnímu pohovoru, pokud najdete někoho dalšího z rodiny, kdo by se k Vám mohl připojit, vemte ho sebou. Pokud Vás bude více osob, měli by o tom pracovníci služby dopředu vědět.
Držím palce, hodně štěstí,
kdykoli napište, Amrit Sen.