Závislý syn
Nešťastná matka
Dobrý den,už nějakou dobu hledám na internetu jak dostat syna na léčení,něco jsem již zjistila,jenomže se obávám,že nebude chtít.Synovi je 31 let,není ženatý ani nemá (možná díkybohu) děti. Syn byl do ukončení základní školy v pohodě,chodil hrát závodně hokej,což ho dost bavilo a my jsme ho v tom podporovali,potíže začaly být v prvním ročníku na učňáku,kde se učil zedníkem.Naštěstí se vyučil a chválili si ho i mistři,že je na práci šikovný...jenomže...v žádné práci nevydržel a nevydrží.Je to asi dva nebo tři roky (vyměnil těch prací opravdu spoustu),odjel pracovat do Německa.Byli jsme s manželem šťastní,že snad se konečně chytil,je daleko od "kámošů" a krásně si vydělával.Už jsem se těšila,že mu budu šetřit a konečně splácet jeho dluhy...vydrželo mu to tři čtvrtě roku...při jedné návštěvě doma se někde v hospodě seznámil s ženskou starší o šest let,se šesti dětmi,o které však nepečuje ona,ale její matka,otec jednoho dítěte(každé má s jiným)a jedna je dospělá a zbytek je v ústavu.Nu což,láska je slepá,třeba se dají do kupy a bude jim dobře,mysleli jsme,jenomže ona jede v drogách dost a dokonce si píchá (už prý učila píchnout si i svou dceru!!! Práce šla do...protože si ji tam se dvěma menšími dětmi vzal,nedělalo to dobrotu,hádky,scény,ona nevaří,neuklízí,nepracuje ,tak je prostě vyhodili.Od té doby syn vydrží v práci tak maximálně dva měsíce..teď už nechodí do práce vůbec...živí se odvozem šrotu! Se svojí "přítelkyní" nebydlí,protože řekla,že za všechno může on a proto jí děti vzali do ústavu a bydlí u své matky!On je slepý,hluchý,nevíme si rady.Měli byt po manželově mamince,jeho babičce,jenomže neplatili nájem a babka chudák splácí šedesát tisíc,co tam udělali dluh.On se ze začátku snaží,neměl kde bydlet, vzali jsme ho bydlet domů s tím,že bude přispívat na domácnost,ano,ze začátku dával ,ale teď už narostl dluh i vůči nám deset tisíc! Měli jsme s manželem hospůdku,nic moc velkou,ale doba byla a je špatná,proto jsem ukončila podnikání a hledám si práci.Nikdy by mě nenapadlo,že s manželem skončíme na pracáku...a syn vidí jako strůjce svých problémů nás.Před týdnem jsme ho vyhodili z domu,jenomže on pořád chodí za babičkou,otravuje,škemrá,pak nadává co jsme to za rodiče,že ho nenecháme ani na hajzlu bydlet...Nepřeji tyto starosti ani největšímu nepříteli!Přece nebudeme na vlastního syna volat policajty...agresivní (zatím) není,i když já si s ním už takové situace zažila...Možná by přistoupil na léčení,nic jiného na něho nezabírá,jenom lže,že si práci hledá...mladý zdravý šikovný chlap!Jak mu máme pomoct? On začíná být úplně mimo,zapomíná,nebo chce zapomenout,nechápu to. Při úklidu jsem našla jeho papíry,když byl jednou v léčebně,kterou nedokončil,a psali si životopis..psal v něm,že jsme ho měli na háku,že ho vlastně vychovala babička!Myslela jsem ,že mi pukne srdce! Jeho kroužky,hokej,práce,bydlení,když neměl peníze,vždy se mohl na nás obrátit (to ještě ovšem nic nebral)a sami jsme peněz neměli nikdy nazbyt.Po vyučení měl přítelkyni, bydleli u nás,jenomže se s ním rozešla tehdy kvůli alkoholu.Byla moc fajn,prostě normální a ne žádná feťačka..Od té doby holky střídal,žádnou vážnější známost neměl až teď.A je hrozně žárlivý,pár krát jsem zažila scény co dělal.Týden už jenom tajně brečím po nocích a nevím si ani já,ani manžel rady...Prosím poradíte ? Vím,asi jsem to vzala poněkud ze široka, ale nemám se komu svěřit se svým žalem a dost lidí by to ani nechápalo... Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
vůbec se Vám nedivím, že jste z celé situace zoufalá. Syn se bohužel dostal do stadia, kdy už mu není nic "svaté", tedy ani to otravovat a vydírat babičku, která platí jeho dluhy. Vy jste pak samozřejmě hlavní nepřítel, protože jste dali ještě nějaké hranice a neskáčete, jak on potřebuje. Je to fáze, ke které se bohužel někdy lidé za pomoci drog dostanou a není na to moc jiný recept, než přestat se snažit pomoct jemu (protože mu paradoxně stejně nepomáháte, ale jen zpomalujete jeho pád) a začít myslet na sebe a celou rodinu. Když ho všichni přestanou podporovat v jeho drogovém životě, bude nucený připustit si, že je to průšvih a snad s tím i začne něco dělat. Někdy je to bohužel cesta velmi dlouhá a trnitá a pro rodiče a ostatní okolo strašně bolestivá. Znamená také neplatit za něj nic, ani dluhy (protože obratem nadělá nové), nenechávat ho u sebe bydlet, pokud bere a někdy i zavolat policii, když Vám nedá pokoj. Je to sice strašné, ale poměrně účinné. Vaši podporu by měl dostat jedině v tom, co povede k abstinenci, tedy v léčbě. V drogovém prostředí se pohybuje dlouho, takže své možnosti zná, neměla byste mu tedy Vy nic zařizovat, musí se rozhodnout on a něco pro to podniknout. Vy pak můžete poskytnout morální podporu a pomoc v případě, že léčbu dokončí a bude abstinovat.
Všechno tohle se ale snadno říká, jenže mnohem hůř dělá, pokud jde o vlastní dítě. Proto myslím, že byste si zasloužili častější podporu než jen pár řádek na internetu. Po celé republice fungují služby právě i pro rodiny závislých, kde s Vámi vše podrobně proberou a budou s Vámi, i když se zrovna nebude dařit.
Pokud byste měla zájem, můžete se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky nebo mailem, kontakty najdete na stránkách.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková