pomoc a léčba
matka
Dobrý den, prosím o radu. Mám syna závislého na pervitinu, kouří marihuanu a hraje automaty. V poslední době začal mít vidiny, že ho někdo sleduje, vidí ďábly a snad má i sebevražedné sklony. Bojím se ať něco neudělá sobě nebo rodině. Léčit se nechce, s nikým mluvit také nechce a my nevíme, jak mu pomoct, co si můžeme dovolit, jestli je možnost ho odvézt na léčení nebo co dál.
Děkuji Vám za radu

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
pokud nastane situace, kdy syn bude ohrožovat na životě nebo na zdraví sebe nebo někoho jiného - což se v toxické psychóze, kterou si zřejmě drogami přivodil může snadno stát - pak je určitě na místě přivolat sanitku a policii. Syna odvezou i nedobrovolně do psychiatrické léčebny, kde během několika málo dní musí posoudit, jestli je jeho stav natolik vážný, aby ho mohli nedobrovolně dále hospitalizovat. V opačném případě ho, pokud bude chtít, budou muset propustit na reverz. Je to ale alespoň nějaká šance, že se mu dostane odborného posouzení stavu a péče. Dobrovolně totiž obvykle takový člověk dloho pomoc nevyhledá. Zároveň bohužel jediná cesta, jak z téhle hrozné situace ven, je právě odtržení od drog, vyabstinování a pokud možno i nějaká psychiatrická medikace. Někdy se stav stabilizuje i bez ní sám, ale abstinence je opravdu nutnou podmínkou. Každá další droga, ať už pervitin nebo marihuana, kterou člověk užije, jen podporuje bludy, paranoiu a další příznaky toxické psychózy. Pádným důvodem pro to nechat syna nedobrovolně hospitalizovat, jsou rozhodně i sebevražedné sklony, pokud je tedy okamžitě nepopře a nebude se chovat naprosto "normálně".