problém s alkoholem
fjjbvfls
Dobrý den, jedná se o mého přítele, myslím, že má problém s alkoholem, nepije tedy každý den, ale každý víkend a to opravdu pravidelně až do ranních hodin (ccc 5-7hodina druhého dne), kdy má problém odejít po svých domů. Bylo kvůli tomu mezi námi pořád zle, až dal předemnou přednost volnosti (a taky alkoholu), nikdy mé poznámky o jeho nadměrném pití nebral vážně, že prý nepije každý den, takže problém nemá, ale podle mě, pít každý víkend (každý pátek a každou sobotu) a neumět si víkend bez alkoholu představit, problém je, nebo není? Mám o něj opravdu strach.

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den,
vnímáme, že máte o svého přítele opravdu velké obavy. Z pohledu zvenčí vidíte to, co on zevnitř nevidí nebo nechce vidět. Vidíte, že pije nebo spíše že se opíjí každý víkend, každý pátek a každou sobotu. Vidíte, že tyto "tahy" jsou opravdu dlouhé a že se domů vracívá opravdu hodně pod vlivem. Vidíte také, že víkend bez kapky alkoholu je pro přítele těžko představitelný. Nejpodstatnější jsou však dopady na váš vztah - přítelovo pití mezi vámi způsobuje konflikty, alkohol je pro něj nyní potřebou číslo jedna.
Ptáte se, zda je přítelovo pití problém. Objektivně vzato pije více než je zdrávo - to lze usoudit již z toho, co o jeho pití uvádíte, tedy že pije opravdu každý víkend, pokaždé až do brzkých ranních hodin. Zdá se, že kvůli pití zanedbává jiné aktivity včetně vašeho vztahu. A Vy se tím trápíte. Máte o přítele trvalý strach. Z tohoto pohledu je jistě přítelovo pití problémem. Dlouhodobé a nadměrné pití alkoholu s sebou samozřejmě přináší i zdravotní a sociální dopady.
Zdá se, že přítel v tuto chvíli není nastavený k tomu, aby začal své pití řešit. Možná by byl ochotný zajít za nějakým odborníkem společně s vámi, co myslíte? Důvodem k návštěvě nějaké specializované poradny nemusí být pouze přítelovo pití, ale i potíže ve vašem vztahu. K alkoholu by se dříve nebo později řeč stejně stočila. Pokud přítel nebude v tuto chvíli k takovému řešení situace nastavený, můžete se do poradny objednat Vy sama. Budete tam moci posdílet své starosti, dostanete podporu, informace, odkazy na pomáhající zažízení apod. Jste z Prahy? Pokud ano, můžete se objednat na bezplatnou konzultaci do Poradny pro rodiče a osoby blízké (http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html), kde kolegové pomáhají lidem v situacích podobných té Vaší. Pokud jste odjinud, napište, a my Vám rádi zašleme kontakty na podobná zařízení ve Vašem okolí.
Držíme Vám palce,
Jiří Tupý