Jak poznám?
panenka
Dobrý den, mám kamaráda a mám ho ráda
Asi před rokem, začal brát pervitin (jen šňupe) a za ten rok se strašně změnil,vůbec nepoznávám toho kluka do kterého jsem blázen. Říká věci co by nikdy nahlas neřekl, jsou to věci co se člověka i dotknou a nikdy je nahlas neřekl. Má o dost menší sexuální aktivitu než začal brát hodně co vím tak si dává každý den, několikrát denně. Už se nedokáže podívat ani normálně do očí lidem, je mi ho hrozně líto. Nevím jak je to možné za rok aby to člověka takhle postihlo,nejdřív bral víkendově, a teď je v tom až po uši. Je závislý, a jak hodně? A co ho ještě čeká když to nestopne? A na co takový denně myslí? Má nějaké pocity, nebo cítí lásku?

Odpověděl: Amrit Sen
Panenko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Nakolik je Váš kamarád závislý určit nedokážeme. Z popisovaných symptomů mohu odhadnout pouze, že se pro něj drogy staly závažným problémem.
Člověk je neopakovatelný originál a drogy na něj mohou působit různě, stejně jako dopady jejich užívání se mohou u jednotlivců lišit. Pokud užívat nepřestanou, každý může mít "svůj" čas, čeká je zpravidla prohlubování problémů ve vztazích, zdravotní a psychosociální propad, pobyty v léčebných zařízeních, vězení, samota a smrt.
Roční užívání pervitinu většinou bohatě stačí, aby se člověk závislým stal.
Jaké pocity Váš přítel prožívá, vědět nemůžeme. Víme jen, že užívání drog obrušuje city a dusí dar schopnosti milovat. Také, že velká část myšlenek závislého se točí kolem tématu drog, v jakýchkoli souvislostech.
Nejspíš tušíte, že pokud závislý člověk sám nechce měnit život, mohou se lidé, včetně nejbližších, svléknout z kůže a rozkrájet, ale nezmění se nic. Bez vlastní motivace a konkrétní vytrvalé aktivity směrem k úzdravě, jsou šance nulové.
Někdy je největší pomocí nepomáhat. Až příliš často blízcí závislých nesprávně volenou podporou a pomocí, byť s nejlepšími úmysly, podporují závislého v setrvávání v užívání, nebo se podílí na jeho ještě hlubším propadu do závislosti. Znemožní mu nést odpovědnost za své chování a za vlastní rozhodnutí. Buďte tedy opatrná, abyste se nestala jednou z nich.
V tomto čase bude myslím pro všechny strany, včetně Vás, nejužitečnější, když z kontaktu s dotyčným, možná s jasným vysvětlením, ustoupíte minimálně do doby, než se začne léčit, lépe než případnou léčbu dokončí.
Kdybyste ještě něco potřebovala, kdykoli napište.
Přeji Vám i kamarádovi vše dobré,
buďte na sebe opatrná, Amrit Sen.