Porada
Lucie
Dobrý den. Byla jsem nasměrovaná na Vás. Náš 19,5 lety syn má od narození kombinované postižení. Dmo střednětěžkou retardaci, chronická bronchityda. Bohužel se nám zvrtl, když mu bylo 18. začal kouřit. Když už má možnost si cigarety koupit, kapesné, něco si vydělá, tak je schopný vykouřit za den krabičku, když je nemá, snaží se je jakkoliv získat. Chodí po městě vyptává nebo si najde zbytky vajglu. Vše podmiňuje cigaretami. Samo, kdyby mohl tak se i napije. Jako že ano. Ale je to dražší. Hrozně se změnil. Vždy byl bojovník, teď je z něj troska. Nepomáhá vysvětlování, domlouvaní, příklady, chodíme na psychiatrii. Jsme nešťastní. Jeho stav se zhoršil. Co můžeme dělat. Mám strach, aby neudělal hloupost. Protože má dechové potíže, které se mi podařilo ilimonovat, znovu nezhorsily. Nemůžeme ho nechat samotného. Není na něj spoleh. Má problémy ve škole, na praxi. Navíc už to odnáším já, protože jsem půl roku na neschopence, protože jsem zkolabovala a on toho zneužívá. Prosím poraďte mi. Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
Vaše situace je opravdu velmi těžká a nejsem si jistá, nakolik je zcela řešitelná. Syn má poměrně těžké postižení, a když se něco takového zkombinuje se závislostí - což je asi to, co už si na tabáku vypěstoval - je to strašně těžký soupeř. Neexistuje žádné jednoduché řešení, žádná rychlá rada. Je možné jen zkoušet hledat různé cesty, jak u něj kouření omezit nebo ho dotlačit, aby toho nechal. Ale otázka je, jak velký to bude mít úspěch a za jakou cenu. V každém případě je potřeba probrat dopodrobna jednotlivé situace a pokusit se změnit drobnosti, které pak povedou k větší změně. Něco takového je dost obtížné po internetu. Proto bych doporučovala navštívit některou z poraden pro rodiče závislých osobně, ideálně oba s manželem, abyste byli co možná jednotní.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková