Fentanylové náplasti
Anežka
Dobrý den, sestra už asi 15 let střídavě fetuje a substituje (Subutex). Před cca 9 měsíci si začala aplikovat na pokožku fentanylové náplasti. Mamce tvrdí, že jí je předepsal doktor na velké psychické bolesti. Je možné, že by jí je skutečně předepsal doktor na psychické bolesti?
Od té doby, co užívá náplasti není schopná pracovat, pořád je unavená a ospalá, má různé zdravotní problémy (otoky končetin, bolesti). Navíc náplasti kombinuje v nemalém množství s alkoholem. Jak moc jsou fentanylové náplasti pro narkomany nebezpečné? A co ta kombinace s alkoholem?

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den,
v psychiatrii se Fentanyl nepředepisuje. Fentanyl je indikován k tlumení silné chronické bolesti. Bolestí se myslí tělesná bolest, tak jako jí známe všichni ve větší nebo menší míře. Opiáty jsou indikované při bolestech po těžších úrazech, při nádorovém onemocněních, silných bolestí zad a podobně. Pojem „psychická bolest" medicína nezná, není to žádný odborný termín. Fentanyl je silné opiátové analgetikum, je 300krát účinnější než morfin, to znamená, že na dosažení stejného účinku stačí 300krát nižší dávka. Pro porovnání, metadon proti morfinu 1,5krát, Subutex 75krát. Vzhledem k tomu je u Fentanylu vyšší riziko předávkování, pokud nemá člověk toleranci. Když si vezmete pouliční heroin, tak se nedá odhadnout čistota ani co všechno je k tomu přimíchané, často právě ty nečistoty poškozují zdraví. Z tohoto pohledu je bezpečnější užívat opiáty, které jsou dostupné jako léky, kde je jasně daná účinná látka, její množství a pomocné látky. Fentanyl v náplastech nalepený na kůži je bezpečnější, než kdyby z těch náplastí extrahovala Fentanyl a užívala injekčně, kde je veliké riziko předávkování.
Fentanyl se nepoužívá jako substituce při léčbě závislostí, na rozdíl od metadonu nebo Subutexu, a když klienti dodržují substituci, jsou často schopní se zařadit do života, pracovat a ani na nich nepoznáte, že jsou na substituci.
Řeknu to na rovinu - vaše sestra fetuje, i když se Vám snaží namluvit něco jiného.
Kombinace s alkoholem není vůbec vhodná, jak opiáty tak alkohol jsou tlumivé látky, takže může dojít k útlumu dechového centra. Nebezpečnější a častější je ale aspirace (vdechnutí žaludečního obsahu) - pokud je člověk utlumený, spavý, pozvrací se, udusí se. Děje se to alkoholikům, v kombinaci s opiáty je riziko vyšší.
S pozdravem,
VP