pomoc drogově závislým
Vanesa
Dobrý den,
předem se omlouvám, pokud sem můj dotaz nepatří. Téměř 7 let jsem se pohybovala mezi uživateli pervitinu, ne však jako uživatelka, nikdy jsem drogy, krom marihuany, nezkoušela a nebudu, ale tato problematika mě kvůli přátelům, sestřenici a později i příteli velmi zajímala. Jednalo se o denní komunikaci se závislými, kteří ode mě žádali pomoc. Asi nemusím podotýkat, že jsem byla několikrát v ohrožení života nebo jsem naopak životy nejspíš i zachránila. Nešlo jen o běžné uživatele, ale žila jsem i s člověkem s toxickou psychózou, která zapříčila rok domácího násilí, zápletky s nebezpečnými lidmi a spoustu jiných krizových situací. Díky své výřečnosti a emptaii jsem několikrát zachránila nejen sebe, ale i přítele a následně ho z dvouleté závislosti na pervitinu dostala. Pár let už se téhle komunitě kvůli strachu vyhýbám, ale začíná mi chybět pocit, že někomu pomáhám. Má otázka tedy zní, co člověk se zkušenostmi a vědomostmi v téhle problematice může udělat, aby aktivně pomáhal drogově závislým. Musí se nutně vystudovat vysoká škola?
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Vaneso, zdravím Vás.
Děkujeme za Váš příspěvek.
Netuším kolik Vám je let, ani jaké máte vzdělání. Vaše nadšení pomáhat závislým osobám je sice moc hezké, ale jde o psychicky náročnou práci a je nezbytné nejen vzdělání, ale i osobnostní předpoklad, celková odolnost proti stresu a zátěžovým situacím a celkové životní zkušenosti. Máte sice osobní zkušenost s uživateli, ale je něco jiného být jejich kamarád, partnerka a zcela něco jiného je být pomáhající profesionál...
Tato práce se především nedoporučuje hodně mladým lidem. Během studia například na VOŠ a VŠ student získá plno praktických zkušeností během praxí, které ke studiu patří, může do různých oborů a oblastí postupně pronikat a pak se pro konkrétní oblast rozhodnout...
V sociální sféře se pracuje s mnoha cílovými skupinami, možná by nebylo od věci začít u nějaké jiné (sama uvádíte, že máte ze členů drogové scény obavy a vyhýbáte se jim), u které by byl dostačující například kurs pro pracovníka v sociálních službách. Cílová skupina označuje okruh osob, pro které je sociální služba určena od dětí až po seniory.
Absolventi kurzu jsou kvalifikovaní pro činnost pracovníka v sociálních službách dle § 116 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění. Mohou se uplatnit v širokém spektru ambulantních, terénních nebo pobytových sociálních služeb, zejména při zajišťování přímé obslužné péče a osobní asistence.
Pracovníci v sociálních službách jsou ti, kdo vykonávají přímou péči o osoby v ambulantních a pobytových zařízeních sociálních služeb nebo terénu a v domácí péči. Jejich práce nevyžaduje takovou odbornost a vzdělání, jak je tomu u sociálních pracovníků. Pomáhají při péči o osoby, nácviku jejich denních činností a při osobní hygieně, oblékaní, podpoře soběstačnosti. Také mohu pracovat jako výchovní nepedagogičtí pracovníci, kde například při pracovních terapiích napomáhají k manuální zručnosti a tvořivým schopnostem formou výtvarné, hudební a pohybové výchovy, zabezpečují zájmové a kulturní činnosti a provádějí osobní asistenci. Rovněž k tomu patří sociální depistáž (aktivní cílené vyhledávání klientů) pod vedením sociálního pracovníka a pomoc při základním sociálním poradenství, výchovném působení a mnohých terénních činnostech. Využití absolventů kursů například v Domovech pro osoby se zdravotním postižením, Domovech pro seniory, Domovech se zvláštním režimem, Denních stacionářích, Nízkoprahových centrech pro děti a mládež, Sociálně terapeutických dílnách, Pečovatelské službě, Odlehčovacích službách, Osobní asistence atd.
Tak a máte nad čím přemýšlet ☺...
Zatím se mějte hezky, klidně ještě napište.
Markéta