Normální pití nebo problém?
Ela
Uz pár měsíců mě trápí přítel se svým pitím.
Každý den jde do hospody a pije, vrací se vždy v náladě, někdy více, někdy méně. Je to cholerik a po požití alkoholu ho dokáže vydrazdit úplně všechno. Většinou chodí domu později než slíbí a poslední dobou začal také zapirat že je v hospodě nebo lze o tom kolik toho ten večer měl. Pokud nejde do hospody, musí si dát nějaký alkohol doma, víno nebo něco tvrdsiho. Když řeč vede k jeho pití, je velmi podrážděny.
Je to u mužů v pořádku, nebo se již jedná o problém s alkoholem?
Navíc ještě každý večer, někdy i odpoledne, kouří marihuanu michanou s tabákem.
Vysvětluje to tím že ho to zklidňuje a že má pro něj dobré účinky.
Může mít opravdu mariuhana blahodárné účinky?
Popsala jsem svůj dotaz stručně, doufám že mi dokážete trošku poradit.
Děkuji

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Elo,
díky za dotaz.
Chápu, že se vám jednání přítele nelíbí. Pokud denně pije, nemusí to být nic příjemného. Na jasnou otázku mám jasnou odpověď: není to v pořádku ani u mužů, ani u žen.
Vycházím jen z vašeho obecného a stručného popisu, ale denní konzumace alkoholu, podrážděnost, vyhýbání se debatě o pití, lhaní o množství vypitého alkoholu, tohle všechno jsou dílčí příznaky toho, že taková konzumace nemusí být úplně bezproblémová. Nevím nic víc o vašem vzájemném vztahu s přítelem, ale je na vašem rozhodnutí, co chcete snášet a co ne.
Kouření marihuany může mít přínosné účinky. Úplně bych neřekl, že blahodárné, ale možná víte, že se používá i při léčení řady příznaků a symptomů různých nemocí. Je to podobné, jako s řadou jiných látek včetně alkoholu. Dobrý sluha, špatný pán. Vymknout kontrole se může pití alkoholu, kouření marihuany, nebo užívání různých léků a drog. Poznáte to tak, že člověk tu látku užívá častěji, nežli je přínosné, ve větším množství, nežli je zdrávo (ztrácí nad užíváním kontrolu), nebo se napije/zakouří místo toho, aby dělal jiné věci. V takových situacích je zdravé se nad svým užíváním zamyslet. Často toho samotný uživatel není schopný. Namlouvá si, že je všechno v pořádku a že žádný problém nemá. Tady mohou být důležití jeho blízcí. Že mu dokážou poskytnout zpětnou vazbu na jeho chování.
Pokud je třeba řešit již nastalý problém, jde o odbornou, tzv. adiktologickou záležitost. V Karlových Varech se můžete obrátit třeba na MUDr. Karla Moravce, Libušina 994/24. Určitě bude umět vám poradit. Obrátit se o radu můžete i vy jako partnerka. Mohl by vám pomoci dobře se v nastalé situaci zorientovat, může nastínit nějaké prognózy a alternativy.
Pokud byste se chtěla doptat, určitě napište.
S pozdravem J.Chudomel